Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. Postomino informuje, że zgodnie z uchwałą nr XXX/32/2015 Rady Gminy Postomino z dnia 26 kwietnia 2017 r. w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków dla Gminnego Przedsiębiorstwa Komunalnego Sp. z o.o w Postominie w okresie od dnia 1 czerwca 2017 r. do dnia 31 maja 2018 r. na terenie gminy Postomino obowiązywać będą następujące taryfy opłat i cen dla poszczególnych grup odbiorców, stanowiące złącznik do uchwały:
Pobierz ten dokument w postaci pliku PDF
TARYFY DLA ZBIOROWEGO ZAOPATRZENIA W WODĘ I ZBIOROWEGO ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW.
Niniejsza taryfa stanowi zestawienie cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków oraz określa warunki ich stosowania na terenie gminy Postomino przez okres 12 m-cy tj. od dnia 01.06.2017 do dnia 31.05.2018 r. przez Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. w Postominie.
Wniosek o zatwierdzenie taryf, w tym niniejsza taryfa, opracowane zostały na podstawie przepisów:
-
ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2017 r. poz. 328), zwanej dalej ustawą,
-
rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 127, poz. 886 ze zm. z 2016 r. poz. 1301), zwanego dalej rozporządzeniem taryfowym,
-
rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 14 lipca 2006 r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1757), zwanego dalej rozporządzeniem dotyczącym warunków wprowadzania ścieków przemysłowych, a także
-
obwieszczenia Ministra Środowiska z dnia 08 września 2015 r. - w sprawie wysokości stawek kar za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi oraz za przekroczenie dopuszczalnego poziomu hałasu na rok 2016 (M.P. z 2015 r., poz. 904), zwane dalej obwieszczeniem.
Wszelkie określenia odnoszące się do struktur taryfowych, rodzajów taryf i metodologii niezbędnych przychodów, użyte w tekście pochodzą z ustawy lub rozporządzenia taryfowego. Taryfowe ceny i stawki opłat dotyczą wszystkich odbiorców usług wodociągowo - kanalizacyjnych świadczonych przez Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. w Postominie.
1. Rodzaje prowadzonej działalności.
Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z o. o. w Postominie rozpoczęło swoją działalność z dniem 07 grudnia 2012 roku na podstawie aktu założycielskiego Wójta Gminy Postomino (Reperorium A nr 8.201/2012) i powstało w celu prowadzenia działalności gospodarczej w związku z likwidacją samorządowego zakładu budżetowego (Uchwała Rady Gminy Postomino z dnia 27 września 2012 roku w sprawie likwidacji samorządowego zakładu budżetowego pod nazwą Agencja Mienia Gminnego i Spraw Publicznych w Postominie w celu przekształcenia w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością oraz powierzenia spółce wykonywania zadań własnych Gminy Postomino).
Głównym celem działalności spółki jest pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków, zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne. Spółka może wykonywać także inne rodzaje działalności wymienione w umowie spółki.
W zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę działalność GPK Sp. z o.o obejmuje: ujmowanie, uzdatnianie i dostarczanie wody usługobiorcom, z którymi zawarto umowy, za pomocą sieci i urządzeń wodociągowych.
W zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków działalność GPK Sp. z o.o. obejmuje: oczyszczanie i odprowadzanie ścieków dostarczonych przez usługobiorców, z którymi zawarto umowy - za pomocą sieci i urządzeń kanalizacyjnych.
Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. Postomino w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków działa na podstawie Decyzji Wójta Gminy Postomino nr GKOŚ 6324.3.2013 z dnia 2013.01.25, udzielającej zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków (Uchwała Nr XLII/482/05 Rady Gminy Postomino z dnia 30 listopada 2005 r.) oraz umowy o sprawowanie administracji urządzeniami wodnokanalizacyjnymi z dnia 7 kwietnia 2015 r. nr 2/2015.
2. Rodzaj i struktura taryfy.
Spółka uwzględniając przepisy § 14 rozporządzenia taryfowego przygotowała taryfę, która zawiera:
- jednolite ceny za m3 dostarczonej wody i zróżnicowane stawki opłat abonamentowych w złotych na odbiorcę usług na okres rozliczeniowy. W myśl § 14 pkt 1 i 2 rozporządzenia taryfowego jest to taryfa niejednolita, wieloczłonowa,
- jednolite ceny za m3 odprowadzonych ścieków i zróżnicowane stawki opłat abonamentowych na odbiorcę na okres rozliczeniowy. W myśl § 14 pkt 1 i 2 rozporządzenia taryfowego jest to taryfa niejednolita, wieloczłonowa,
- stawkę opłaty za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych Spółki. Stawka ta zgodnie z § 5 pkt 6 rozporządzenia taryfowego uzależniona jest od przepustowości oczyszczalni, stosowanej technologii oczyszczania ścieków komunalnych oraz uzyskania stopnia redukcji ładunku zanieczyszczeń i sposobu stosowania osadów ściekowych.
Wnioskowaną kalkulację cen i stawek opłat oparto na wartości niezbędnych przychodów (§ 6-8 rozporządzenia taryfowego). Spółka ustaliła niezbędne przychody dla potrzeb obliczenia taryfowych cen i stawek opłat, uwzględniając koszty bieżącej eksploatacji i utrzymania dostosowane do planów działalności. Szczegóły kalkulacji przedstawiono w tabeli C - „Ustalenie poziomu niezbędnych przychodów" oraz tabeli F „Kalkulacja cen i stawek opłat za wodę i ścieki metodą alokacji prostej".
Zgodnie z ustawą taryfy zostały zaprojektowane w sposób zapewniający:
- uzyskanie niezbędnych przychodów,
- ochronę odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem opłat i cen, eliminowanie subsydiowania skrośnego,
- motywowanie odbiorców usług do racjonalnego użytkowania wody i ograniczania zanieczyszczenia ścieków,
- łatwość obliczania opłat i sprawdzania przez odbiorców usług wysokości opłat i cen ich dotyczących.
3. Taryfowe grupy odbiorców usług.
Spółka uwzględniając kryteria zawarte w § 11 ust. 4 rozporządzenia taryfowego, tj.:
- wielkość zróżnicowania kosztów świadczenia usług w poszczególnych taryfowych grupach odbiorców usług,
- dostępność danych odnoszących się do poszczególnych rodzajów kosztów,
- strukturę planowanych taryf,
- spodziewane korzyści ekonomiczne z wprowadzenia nowych metod alokacji, w porównaniu z kosztem ich wdrożenia,
- stabilność stosowanych metod alokacji kosztów,
- wyposażenie w wodomierze i urządzenia pomiarowe,
oraz uwzględniając lokalne warunki świadczenia usług dokonała alokacji kosztów na taryfowe grupy odbiorców usług:
- dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę wyodrębniono:
- Taryfa 1 - cena za 1 m3 dostarczonej wody dla gospodarstw domowych oraz dla pozostałych odbiorców posiadających wodomierze oraz dla odbiorców nie posiadających wodomierzy (dla gospodarstw domowych i dla pozostałych) gdzie zużycie wylicza się według przeciętnych norm zużycia wody przez poszczególnych odbiorców.
- Wprowadza się opłatę abonamentową za odczyt wodomierza lub za rozliczenie według przeciętnych norm zużycia wody na miesiąc dla poszczególnych grup odbiorców jak niżej:
- Grupa 1 - dla odbiorców usług dostawy wody posiadających wodomierze,
- Grupa 2 - dla odbiorców usług dostawy wody rozliczanych ryczałtem,
- Grupa 3 - dla odbiorców usług dostawy wody i odprowadzania ścieków posiadających wodomierz,
- Grupa 4 - dla odbiorców usług dostawy wody i odprowadzania ścieków rozliczanych ryczałtem,
- dla zbiorowego odprowadzania ścieków wyodrębniono:
- Taryfa 1 - cena za 1 m3 odebranych ścieków od gospodarstw domowych posiadających wodomierze /urządzenia pomiarowe oraz dla odbiorców nie posiadających wodomierzy /urządzeń pomiarowych gdzie zrzut ścieków wylicza się według przeciętnych norm zużycia wody przez poszczególnych odbiorców usług,
- Taryfa 2 - cena za 1 m3 odebranych ścieków od pozostałych dostawców ścieków posiadających wodomierze /urządzenia pomiarowe oraz dla odbiorców nie posiadających wodomierzy /urządzeń pomiarowych gdzie zrzut ścieków wylicza się według przeciętnych norm zużycia wody przez poszczególnych odbiorców usług.
- Wprowadza się opłatę abonamentową za odczyt wodomierza /urządzenia pomiarowego lub za rozliczenie odprowadzonych ścieków według przeciętnych norm zużycia wody na miesiąc dla poszczególnych grup odbiorców jak niżej:
- Grupa 1 - dla odbiorców usług odprowadzania ścieków posiadających wodomierze,
- Grupa 2 - dla odbiorców usług odprowadzania ścieków rozliczanych na podstawie przeciętnych norm zużycia wody /odprowadzonych ścieków,
- Grupa 3 - dla odbiorców usług dostawy wody i odprowadzania ścieków posiadających wodomierze,
- Grupa 4 - dla odbiorców usług dostawy wody i odprowadzania ścieków rozliczanych
4. Wprowadza się opłatę dodatkową za rozliczenie każdego podlicznika (licznika/urządzenia pomiarowego) na miesiąc mierzącego ilość wody bezpowrotnie zużytej.
Głównym kryterium podziału odbiorców na grupy jest podział na gospodarstwa domowe i pozostałych odbiorców usług. Dodatkowym kryterium podziału odbiorców na poszczególne grupy jest sposób rozliczeń i zróżnicowanie kosztów wchodzących w skład poszczególnych opłat abonamentowych. Istotnym elementem ustawy jest możliwość stosowania różnych struktur taryfowych, w tym stałych opłat abonamentowych. Taryfy wieloczłonowe uwzględniają ekonomiczne aspekty funkcjonowania Spółki - zastosowanie stawki opłaty abonamentowej zapewnia większą stabilność funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz pokrywa koszty odczytów i rozliczeń należności za wodę i ścieki. Woda na cele określone w art. 22 ustawy, tj. woda pobrana z publicznych studni i zdrojów ulicznych, woda zużyta do zasilania publicznych fontann i na cele przeciwpożarowe, woda zużyta do zraszania publicznych ulic i publicznych terenów zielonych jest dostępna z posiadanych przez Spółkę urządzeń wodociągowych. Gmina zobowiązana jest do zapłaty należności za pobraną wodę przy uwzględnieniu cen i stawek opłat ustalonych w taryfie.
4. Rodzaje i wysokość cen i stawek opłat.
W rozliczeniach za dostarczona wodę obowiązuje:
-
Cena - wyrażona w złotych za 1 m3 dostarczonej wody,
-
Stawka opłaty abonamentowej na odbiorcę wody, płacona za każdy okres rozliczeniowy bez względu na faktyczną ilość pobranej wody. Stawka opłaty abonamentowej wyrażona jest w zł/odbiorcę usług/okres rozliczeniowy.
Odbiorca usług - każdy, kto korzysta z usług wodociągowych z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę na podstawie pisemnej umowy ze Spółką, przy czym jeżeli odbiorca usług posiada kilka nieruchomości wyposażonych w wodomierze główne, stawka opłaty abonamentowej dotyczy każdego wodomierza głównego będącego w posiadaniu odbiorcy usług. Stawka opłaty abonamentowej dotyczy również osób korzystających z lokali w budynku wielolokalowym.
Okres rozliczeniowy:
- 1 miesiąc - gospodarstwa domowe, -1 miesiąc - pozostali odbiorcy usług.Stawka opłaty abonamentowej obliczona została na podstawie kosztów odczytów wodomierzy, kosztów rozliczenia należności za ilość dostarczonej wody.
W przypadku zbiorowego odprowadzania ścieków rozliczenia z odbiorcami usług dokonywane będą na podstawie:
-
Ceny wyrażonej w zł/m3 odprowadzonych ścieków,
-
Stawki opłaty abonamentowej, płaconej za każdy okres rozliczeniowy, w rozliczeniach za ilość odprowadzonych ścieków ustalonych na podstawie wskazań urządzenia pomiarowego, na podstawie zużycia wody określonego zgodnie ze wskazaniami wodomierza głównego, wodomierza dodatkowego w lokalu w budynku wielolokalowym oraz przeciętnych norm zużycia wody. Stawka opłaty abonamentowej wyrażona jest w zł/odbiorcę usług/okres rozliczeniowy.
Odbiorca usług - każdy, kto korzysta z usług kanalizacyjnych z zakresu zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie pisemnej umowy ze Spółką, przy czym jeżeli odbiorca usług posiada kilka nieruchomości wyposażonych w urządzenia pomiarowe i/lub wodomierze główne, stawka opłaty abonamentowej dotyczy każdego urządzenia pomiarowego i/lub wodomierza głównego będącego w posiadaniu odbiorcy usług. Stawka opłaty abonamentowej dotyczy również osób korzystających z lokali w budynku wielolokalowym i odbiorców rozliczanych na podstawie przepisów dotyczących przeciętnych norm zużycia wody.
Okres rozliczeniowy: -1 miesiąc - gospodarstwa domowe, - 1 miesiąc - pozostali odbiorcy usług. Stawka opłaty abonamentowej obliczona została na podstawie kosztów odczytów urządzeń pomiarowych i wodomierzy, kosztów rozliczenia należności za ilość odprowadzonych ścieków.
Zgodnie § 13 ust. 3-5 rozporządzenia taryfowego stawki opłat w poszczególnych grupach odbiorców usług składają się z kosztów:
-
Za dostarczaną wodę:
Grupa 1 i 3 - odczytu wodomierza i rozliczenia należności za świadczone usługi. Grupa 2 i 4 - rozliczenia należności za świadczone usługi.
-
Za odbiór ścieków:
Grupa 1 i 3 - odczytu wodomierza i rozliczenia należności za świadczone usługi. Grupa 2 i 4 - rozliczenia należności za świadczone usługi.
-
Podlicznik / urządzenie pomiarowe mierzące ilość wody bezpowrotnie zużytej - odczytu i rozliczenia, pomniejszone o koszty dojazdu do odbiorcy usług.
-
W związku z powyższym, struktura taryfowa i wysokość cen za 1 m3 wody i ścieków oraz stawek stałych opłat abonamentowych na okres od dnia od dnia 1 czerwca 2017 r. do dnia 31 maja 2018 r. kształtuje się w następujący sposób:
Tabela 1. Wysokość cen i stawek opłat abonamentowych dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę
Lp. |
Wyszczególnienie |
Taryfa 1 |
||
Taryfowa grupa odbiorców |
Rodzaj cen i stawek opłat |
Wielkość cen stawek i opłat |
||
Netto |
Brutto |
|||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Grupa 1 dla odbiorców usług dostawy wody posiadających wodomierze |
- cena wody zł/m3 |
3,23 |
3,49 |
- stawka opłaty abonamentowej zł/odbiorcę/okresrozliczeniowy |
2,00 |
2,16 |
||
2. |
Grupa 2 dla odbiorców usług dostawy wody rozliczanych ryczałtem |
- cena wody zł/m3 |
3,23 |
3,49 |
- stawka opłaty abonamentowej zł/odbiorcę/okres rozliczeniowy |
1,80 |
1,94 |
||
3. |
Grupa 3 dla odbiorców usług dostawy wody i odprowadzania ścieków posiadających wodomierze |
- cena wody zł/m3 |
3,23 |
3,49 |
- stawka opłaty abonamentowej zł/odbiorcę/okres rozliczeniowy |
1,00 |
1,08 |
||
4. |
Grupa 4 dla odbiorców usług dostawy wody i odprowadzania ścieków rozliczanych ryczałtem |
- cena wody zł/m3 |
3,23 |
3,49 |
- stawka opłaty abonamentowej zł/odbiorcę/okres rozliczeniowy |
0,90 |
0,97 |
Tabela 2 Wysokość cen i stawek opłat abonamentowych zbiorowego odprowadzania ścieków
Lp. |
Wyszczególnienie |
Taryfa 1 |
Taryfa 2 |
|||
Taryfowa grupa odbiorców |
Rodzaj cen i stawek opłat |
Wielkość cen stawek i opłat |
Wielkość cen i stawek opłat |
|||
Netto |
Brutto |
Netto |
brutto |
|||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. |
Grupa 1 dla odbiorców usług odprowadzania ścieków posiadających wodomierze |
- cena usługi odprowadzania ścieków zł/m3 |
3,89 |
4,20 |
7,59 |
8,20 |
- stawka opłaty abonamentowej zł/odbiorcę/okres rozliczeniowy |
2,00 |
2,16 |
2,00 |
2,16 |
||
- dodatkowa opłata za każdy podlicznik mierzący wodę bezpowrotnie zużytą zł/ilość liczników |
1,80 |
1,94 |
1,80 |
1,94 |
||
2. |
Grupa 2 dla odbiorców usług odprowadzania ścieków rozliczanych ryczałtem |
- cena usługi odprowadzania ścieków zł/m3 |
3,89 |
4,20 |
7,59 |
8,20 |
- stawka opłaty abonamentowej zł/odbiorcę/okres rozliczeniowy |
1,80 |
1,94 |
1,80 |
1,94 |
||
3. |
Grupa 3 dla odbiorców usług dostawy wody i odprowadzania ścieków posiadających wodomierze |
- cena usługi odprowadzania ścieków zł/m3 |
3,89 |
4,20 |
7,59 |
8,20 |
- stawka opłaty abonamentowej zł/odbiorcę/okres rozliczeniowy |
1,00 |
1,08 |
1,00 |
1,08 |
||
- dodatkowa opłata za każdy podlicznik mierzący wodę bezpowrotnie zużytą zł//ilość liczników |
1,80 |
1,94 |
1,80 |
1,94 |
||
4. |
Grupa 4 dla odbiorców usług dostawy wody i odprowadzania ścieków rozliczanych ryczałtem |
- cena usługi odprowadzania ścieków zł/m3 |
3,89 |
4,20 |
7,59 |
8,20 |
- stawka opłaty abonamentowej zł/odbiorcę/okres rozliczeniowy |
0,90 |
0,97 |
0,90 |
0,97 |
Do cen i stawek opłat netto, określonych w kolumnach 4 i 6 w powyższych tabelach doliczono obowiązujący podatek od towarów i usług (VAT), zgodnie z § 2 pkt 9-11 rozporządzenia taryfowego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami stawka podatku VAT wynosi 8%.
Stawki opłat za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych Spółki
Tabela 3 Jednostkowe stawki opłaty za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków.
Wskaźnik zanieczyszczenia |
Jednostki |
Najwyższe dopuszczalne stężenia |
Jednostkowe stawki opłat za 1 kg substancji w tym substancji wyrażonych jako wskaźniki w zł/kg netto |
Jednostkowe stawki opłat za 1 kg substancji w tym substancji wyrażonych jako wskaźniki w zł/kg brutto |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
bzt5 |
mg(VdmJ |
430 |
26,31 |
28,41 |
CHZT |
mgCb/dm3 |
930 |
15,81 |
17,07 |
Zawiesina ogólna |
mg/dmJ |
620 |
4,87 |
5,26 |
Azot amonowy |
mgN/dmJ |
200 |
26,31 |
28,41 |
Fosfor ogólny |
mgP/dm |
8 |
26,61 |
28,41 |
Chlorki |
mg/dmJ |
1000 |
4,87 |
5,26 |
Siarczany |
mg/dnT3 |
500 |
4,87 |
5,26 |
Substancje ekstrahujące się eterem naftowym |
mg/dm! |
100 |
460,65 |
497,50 |
Tabela 4 Wysokość opłat za przekroczenie dopuszczalnego stanu ścieków
L.p. |
Wielkość przekroczenia |
Jedn. miary |
Wartość opłaty |
|
netto |
brutto |
|||
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
odczyn (pH) jest wyższy od górnej lub niższy od dolnej wartości dopuszczalnej o mniej niż 0.5 pH |
m3 |
1,32 |
1,43 |
2 |
odczyn (pH) jest wyższy od górnej lub niższy od dolnej wartości dopuszczalnej o 0.5 do 1.5 pH |
m3 |
3,30 |
3,56 |
3 |
odczyn (pH) jest wyższy od górnej lub niższy od dolnej wartości dopuszczalnej o 1.5 do 2.5 pH |
m3 |
6,58 |
7,11 |
4 |
odczyn (pH) jest wyższy od górnej lub niższy od dolnej wartości dopuszczalnej o 2.5 i więcej pH |
m3 |
12,76 |
13,78 |
5 |
temperatura przekracza wielkość dozwoloną o mniej niż 5° C |
m3 |
0,66 |
0,71 |
6 |
temperatura przekracza wielkość dozwoloną o 5° C i więcej |
m3 |
1,32 |
1,43 |
Do stawek opłat określonych w taryfie w tabeli 3 w kolumnie 5 i w tabeli 4 w kolumnie 4 doliczono podatek od towarów i usług (VAT), w obowiązującej wysokości – 8%.
W tabelach 3 i 4 zestawione są wysokości stawek opłat za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych Spółki. Stawki w tabeli wynoszą 100% wartości podanych w załączniku nr 2 do obwieszczenia. Stawki opłat będą miały zastosowanie w przypadku przekroczeń parametrów jakości i stanu ścieków, określonych w umowie na odprowadzanie ścieków. Zgodnie z § 8 pkt 1 rozporządzenia dotyczącego warunków wprowadzania ścieków przemysłowych, ścieki mogą być wprowadzane do urządzeń kanalizacyjnych, jeżeli nie stanowi to zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia osób obsługujących urządzenia kanalizacyjne, stanu konstrukcji budowlanych i prawidłowego działania tych urządzeń oraz oczyszczalni ścieków, a także dla spełnienia przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne warunków pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi i stosowania osadów ściekowych. W związku z tym Spółka ma obowiązek przyjmować od odbiorców usług wyłącznie takie ścieki, które nie przekraczają dopuszczalnych parametrów wskaźników zanieczyszczeń. W przypadku przekroczenia tych wartości przez dostawcę ścieków, Spółka naliczała będzie opłaty za przekroczenie wskaźników, przez co pokryje dodatkowe koszty związane z oczyszczeniem tych ścieków.